توصیه به مالکین خودرو
بسم الله الرحمن الرحیم
camry maxima تعمیر تویوتا ماکسیما:
اگر لازم شد جک بزنید زیر ماشین حتما پشت چرخها اخر یا سنگ بدارید و زیر ماشین هم چیزی بدارید تا اگر جک در رفت کسی صدمه نبینه مثل لاستیک زاپاس یا چند آجر محکم و یا سنک بزرگ و محکم یا چهار پایه مخصوص مکانیکی
برای کار در سیستم برق حتما سر منفی باتری رو باز کنید تا اگر اتصالی شد سیمها آسیب نبینه
برای کار با بنزین و روغن ترمز و کولانت بهتره دستکش طرفشوئی بدست کنید .
همیشه موبایلتون دم دست باشه برای تماس اضطراری .
موقع کار با موبایل از همه چیز عکس بگیرید تا چیزی رو اشتباه نبندید .
به هیچ وجه سیگار نکشید و اجازه هم ندید آدم سیگار بدست به شما و ماشین نزدیک بشه خصوصا اگر با بنزین سر و کار دارید .
نذارید بچه ها اطرافتون بازی کنند چون ممکنه با جک و یا سوئیچ ور برند و حادثه ساز بشه خدای نکرده .
استفاده از جوراب کهنه بجای دستکش پارچه های هم خیلی خوبه چون دستتون کمتر کثیف میشه و نیازی به شستشو با بنزین و تاید نداره .
یکی از موضوعهای مهم در ماشین داری , آب نریختن تو رادیات هست .
هرگز تو رادیاتِ ماشین آب نریزید .
آب لوله , آب چشمه , آب جوشیده , آب مقطر قلابی , آب فیلـتر شده همه ی اینها ماشین رو داغون میکنه خصوصا که تو موتور داغ هم میشه و قدرت خورندگیش و ضررش صد برابر میشه و باعث خرابی و رسوب زدگی و سوراخ شدنِ شیلنگها و رادیاتور و واتر پمپ و رادیات بخاری و ترموستات و بدنه موتور و سر سیلندر میشه .
فقط از مایع مخصوص رادیات استفاده کنید که عمر تمام قطعات رو تا 15 و حتی بیست سال افزایش میده
هر چیزی تو این دنیا یه عمری داره . این کولانت هم وقتی رنگش حسابی تغییر کرد و شد به رنگ زنگار باید کشیده بشه و عوض بشه .
حدوداً دو سالی عمر میکنه
حتی اگر با کیفیت ترین ماشین دنیا رو هم دارید , هرگز فرمان رو در جا نپیچونید چون باعث فشار زیاد به جعبه فرمان , جلوبندی, و لاستیکها میشه .
البته روی شن و خاک و کاشی و زمین خیس این فشار کمتر هست .
همیشه بذارید ماشین کمی حرکت کنه و در حال حرکت فرمان رو بپیچونید . هم نیروی کمتری به کار میبرید هم ماشین صدمه نمیبینه خصوصاً پراید هیدرولیک که بدنه اش ضعیفه و اگر درجا بپیچین پیچهای نگهدارنده ی هیدرولیکش شل میشه و امکان بُریدن فرمان زیاد هست .
اگر با فرمانِ کاملاً پیچیده آروم حرکت کنید و فرمان رو هم رها کنید میبینید که خودش راحت میچرخه و صاف میشه .
از این خاصیت میتونید استفاده کنید در صرفه جوئیِ انرژیتون و جلوگیری از خراب شدنِ فرمان , جلوبندی و لاستیکها .
مثال:
از خونه یا کوچه با دنده عقب میاین بیرون . بیشتر مردم وقتی از خونه یا کوچه میان بیرون میایستند و در جا و با زور فرمان رو میپیچونند بعد حرکت میکنند به سمت جلو . این کار غلطه
هرگز موقعی که ماشین روی دست انداز و سرعت گیر هست ترمز نگیرید بلکه قبلش ترمز بگیرید سرعت رو کم کنید و بعد پاتون رو از روی ترمز بردارین و از دست انداز بدون ترمز رد بشید . این کار باعث میشه قطعات جلوبندی ماشین صدمه نبینه
توضیح بیشتر :
وقتی با ترمز میریم رو دست انداز و سرعت گیر , چرخها نمیتونه آزادانه بچرخه و دست انداز رو راحت طی کنه و ازش رد بشه بلکه با حالتی شبیه به کشیده شدن از روش رد میشه درست مثل اینکه شما چرخهای یک صندلی چرخدار دفتری رو قفل کنید بعد اون رو روی یک زمین پر از چاله چوله بکشید . مسلما چرخهاش زود میشکنه اما اگر چرخها بتونه راحت بچرخه خیلی کمتر بهش فشار .
توضیح بیشتر :
اصلاً ترمز زدن خودش کلی استهلاک داره .
اگر یک دستگاهی مثل کیلومتر شمار داشت ماشین که استهلاک رو اندازه بگیره و اسمش "استهلاک شمار" بود , اونوقت میدیدید که چطور از لحظه ی استارت زدن ماشین شروع میکنه به استهلاک و دستگاهِ استهلاک شمارش هِی پول میندازه مثل تاکسی متر.
حتی وقتی هم که ماشین پارک هست و خاموشه باز هم استهلاک داره !!!! و داره ازش پول میره !!!.
مثل فرسوده شدنِ لاستیکها و قطعات پلاستیکی و خوردگیِ قطعاتِ فلزی.
شما به محض اینکه کمی ترمز میگیرید , لاستیکها اصطکاکش با آسفالت خیلی بیشتر میشه و سائیدکیش زیاد میشه .
وقتی که محکم میزنید روی ترمز و چرخها قفل میشه (اگر ترمز سیستم ABS نداشته باشه ) و کشیده میشه رویِ آسفالت که بشدت سائیده میشه و کلی استهلاک داره و همچنین فشار خیلی زیادی هم به سیستم جلوبندی و کمکها خصوصا محل اتصالشون به بدنه میاره .
وقتی با سرعت کم و بدون ترمز از روی سرعت گیر رد میشیم کمترین فشار به ماشین وارد میشه یعنی پول کمتری از جیبمون میره.
==================================
بزرگترین اشتباه وقتی هست که راننده متوجه نیست و یهو دست انداز یا سرعت گیر رو میبینه و میزنه رو ترمز و چرخها قفل میشه و با همون حالت از روی دست انداز رد میشه !!!!!
در این حالت اگر ماشینش یه ماشینی مثل رنو پی کی یا ماتیز یا 206 باشه صد درصد بدنه ی ماشین هم آسیب میبینه بر اثر شدت فشار و ضربه خصوصاً محل نصبِ سر کمکهای جلو به بدنه .
بعضی از ماشینها لنت ترمزش سنسور یا همون حسگر داره و قبل از تمام شدن انت چراخش روشن میشه روی داشبورد راننده .
معمولا میشه صدها کیلومتر دیگه هم با همون لنت رانندگی کرد .
بهترین راه برای تعویض به موقع لنت ترمز اینه که انتها ماهی یکبار چک بشه با استفاده از نور قوی مثل فلاش موبایل .
در بیشتر ماشینها نیازی به باز کردن چرخ نیست و لنتها دیده میشه .
دیسک ترمز بهد از یکی دو سال , کم کم لبه دار میشه یعنی لبه ی بیرونی دیسک بلندتر از اون قسمتی میشه که لنتها روش سابیده میشه .
اون دیواره ی چند میلیمتری لبه ی دیسک اصلا مهم نیست و احتیاج به تراشکاری نداره پس مراقب باشید سرتون کلاه نره و بگن باید دیسک باز بشه و تراشیده بشه .
لنت نرم براده ی کمی داره که برنجی هست و صدا نمیده اما زودتر تمام میشه
لنت سخت یا استخونی براده های زیادی داره که اهنی هست که صدا تولید میکنه اما دیرتر سائیده میشه اما دیسک رو هم زود میسابه .
پس لنت نرم بی صدا بهتر هست .
گاهی اوفات لنتها مدتی صدا میده اما بعداً درست میشه چون فقط یک تکه براده ی درشت توی لنت بوده که سائیده شده و رفته .
موضوع مکانیکهای بی وجدان و دزد .
و موضوع مکانیکهای بی تجربه و کم تجربه که با حدس و گمان ماشینتون رو تعمیر میکنند .
وای به حال کسی که از تعمیر ماشینش اطلاعات کافی نداره و گذارش به این دو مکانیک بیافته .
البته مکانیکهای با وجدان و باخدا و با تجربه , ما مخلصشون هم هستیم و براشون آرزوی موفقیت و روزیِ حلال بیشتر رو داریم .
مکانیک دزد و بی وجدان میتونه راحت صدها هزار تومن ازتون بدزده تو روز روشن .
بنده مکانیکی رو دیدم که کامپیوتر ماشینهای مشتریهاش رو با کامپیوتر معیوب عوض میکرد و بهشون میگفت ماشین رو چک کردیم کامپیوترش خرابه و مشتری بدبختِ از همه جا بی خبر رو مجبور میکرد بره کامپیوتر نو بخره و حتی از لوازم یدکی فروش هم پورسانت میگرفت و یا میگفت دست دوم تمیز داریم این قیمت و کامپیوتر دزدیده شده از ماشینهای دیگه رو میفروخت به مشتریها .
یا قطعاتِ نو و اصلی رو که در داخل ماشین نصب میشه و دیده نمیشه با قطعات شرکتی و یا دسته دوم عوض میکرد مثل دیسک و صفحه , قطعات داخل سرسیلندر و گیربکس و غیره .
بعضی از مکانیکهای بی وجدان اونقدر بی شرم و حیا هستند که حتی قطعاتی رو که جلو چشم مشتری هست رو عوض میکنند و اگر مشتری فهمید , میگن شرمنده شاگردم اشتباهی مال یه ماشین دیگه رو بسته روش !!!!!
بهترین کار برای جلوگیری از سرقت قطعات ماشینتون و قطعاتی که میخرید اینه که عین عقاب وایسین بالا سر مکانیک تا کارش تموم بشه .
اگر مجبورید ماشین رو بذاربن پیشش , روی قطعات گرانقیمت با ماژیک ضد آب علامتهای کوچیک و مخفی بزنید .
کمپروسور , کامپیوتر , ضبط, رله ها , و خلاصه هر چیزی که برداشتنش راحته یا گرانقیمته .
بعضی از مکانیکها با ماشین مشتری میرند خونشون و میان !!!!! , میرند دنبال قرطاس بازی و ویراژ دادن و تیک آف زدن و حتی غیر مستقیم جریمه هم میشند که به اسم صاحب از همه جا بی خبر ماشین ثبت میشه , خرید قطعات برای ماشینهای مشتریها .
تاربخی رو که ماشینتون رو تو مکانیکی گذاشتین حتماً یادداشت کنید تا بعداً اگه کسی شکایت کرد ازتون یا جریمه اومد براتون بدونین که کار مکانیک بوده و یقه اش رو بچسبید .
موقع تحویل ماشین حتما ازش فاکتور یا تاریخ به دست خط خودش ازش بگیرید و حدالامکان بگین تاریخ ورود و خروج ماشین به تعمیرگاه رو ذکر کنه .
بعضیهاشون بنزین دزد هم هستند .
من مکانیکی رو دیدم که گفت به ندرت میره پمپ بنزین !!!!!!
بهش گفتم خدا رو خوش میاد بنزین کش میری؟؟
گفت کش نمیرم , میکشم برای شستسوی قطعات ماشینهای مشتریها ولی [کلی] زیاد میاد!!!! حیفه بریزم دور ,میریزم تو ماشین خودم !!!!
اگر قراره ماشینتون رو بذارید پیشش حدالامکان فقط یه کم بنزین توش باشه یا اصلا نباشه یا آمپر بنزین رو یادداشت کنین .
حتماً کیلومتر ماشین رو هم یادداشت کنین و موقع تحویل ماشین ببینین چقدر تغییر کرده .
حتماً بهش تذکر بدین که نذاره کسی از ماشین استفاده کنه و شما خیلی این مسئله براتون مهم هست تا حساب کار خودش رو بکنه و بدونه شما مشتری خام و بی تجربه ای نیستین.
حتماً سعی کنین که مطمئن بشین که تمام پیچ و مهره ها و بستها و سیمها سر جاش نصب شده و چیزی زیاد نیومده باشه !!!!!
یکی از کلکهای مکانیک دزد اینه که الکی میگه این خرابه اون خرابه تا مجبور بشین اونها رو عوض کنید و اجرت بیشتری بهش بدین و از طرف دیگه قطعات گرون بهتون بفروشه یا از مغازه ی لوازم یدکی پورسانت بگیره.
قطعات تعویض شده رو پیش خودتون نگه دارید و به مکانیک ندین چون بعدا موقع خرید قطعات هم برای نمونه به دردتون میخوره و بعضی از این قطعات هنوز قابل استفاده هست و کلی قیمت داره و مکانیکی که بی وجدان باشه سعی میکنه اونها رو به مشتری نده و جلوی مشتری میریزدشون تو آشغالدونیِ مکانیکیش!!!! اما بعد که شما رفتید, برش میداره میفروشدش
مکانیک ناوارد هم خیلی بهتون ضربه میزنه .
با حدس و گمان ماشینتون رو تعمیر میکنه و هی میگه این باید عوض بشه اون باید عوض بشه تا اینکه بالاخره ماشین درست بشه .
بعضیهاشون اونقدر شوت هستند که آخر سر هم نمیفهمند ماشین چه مشکلی داره !!!!
برای همین بهتون پیشنهاد میکنم قبل از سپردنِ ماشینتون به مکانیک ,چند جا برید و نظر مکانیکهای مختلف رو بپرسید تا هم پول کمتر خرج کنید هم بیشتر مطمئن بشید که عیب ماشین چیه .
یادمه یک بار گیربکس پیکان یه خانومی رو مکانیک پباده کرده بود . خانومه وقتی برگشت و گیربکس رو دید گفت : وای این چیه دیگه ؟ این تو ماشین من بوده؟؟؟ کجای ماشین بود؟؟؟؟
اینجور آدمها طعمه ی بسیار خوبی هستند برای مکانیکهای بی وجدان .
توی مکانیکی طوری رفتار نکنید که مکانیک احساس کنه شما از ماشین اطلاعاتتون کمه و خام و بی تجربه هستین .
وقتی مکانیک میگه برو این رو بخر اون رو بخر , باهاش شرط کنین که اگر خریدم و نصب کردی مشکل رفع نشد من بهت اجرت نمیدم و قظعه رو هم باید خودت برداری پولش رو بهم پس بدی
اگر همه این کار رو بکنند مکانیکهای ناشی و بی وجدان تخته میکنند چون میبینه مسئولیتِ اشتباهش میافته گردن خودش .
============================
مغازه ای لوازم یدکی هم باوجدان و بی وجدان دارند .
بی وجدانش با گرونفروشی , فروش قطعات شرکتی به جای اصلی و حتی فروش قطعات کهنه ی تعمیر شده به جای نو سرتون رو کلاه میذارند .
بعضیاشون میگن قطعه داریم اما تو انباره و میگه برو بگرد یا منتظر شو تا بیاریم برات و ازتون ممکنه بیعانه هم بگیرند اما از یه مغازه ی دیگه میخرند و گرونتر از بازار به شما میفروشند .
من مکانیکی رو دیدم که یک دیسک و صفحه رو 40 هزارتومن گرونتر از بازار فروخته بود و وقتی مشتری فهمید و اعتراض کرد بقیه اش رو بهش پس داد و گفت ببخشید اشتباه شده !!!!
یا قطعات شکسته و معیوب بهتون میدن مثل دربِ کج یا کاپوت ضربه خورده یا پیش رادیات تَرَک خورده یا شکسته و یا قطعات برقی معیوب یا حتی سوخته .
حتما موقع خرید چک کنین همه چیز رو و اگر میشه مکانیک رو با خودتون ببرید تا اون چک کنه یا شرط کنید که اگر مکانیک گفت ایراد داره پس میارم .
دوستان , سعی کنید برای ماشینتون یه دفتر کوچیک درست کنید که توش اسم و مارک و تاریخ و قیمتِ قطعاتی رو که میخرید بنویسید . از روغن موتور گرفته تا روغن ترمز و گاز کولر و فیلترها و گریسکاریها گرفته تا قطعات موتور و بدنه و لامپها و غیره .
فقط کافیه یک دفتر کوچیک بخرین که تو داشبورد جا بشه .
هر پولی که خرج ماشین میکنین درجا توش بنویسین .
مثال:
24/3/91 - تعویض شمعها - مارک .... - کیلومتر 75200 - قیمت ........ تومن.
11/4/91 - تعویض لاستیکهای جلو - کیلومتر 76000 کیلومتر - قیمت ...... تومن .
چند حُسن داره این کار :
1- میتونید بفهمید که چه وقت باید چه قطعه ای رو عوض کنید چون میدونید تاریخ نصبش کِی بوده و دیگه وقتشه که عوض بشه . مثل فیلـتر هوا و فیلتـر بنزین و کولر و لنتها .
2- مخارج استهلاک ماشین رو میدونین . بر فرض مثال آخر سال راحت حساب میکنید که در یک سال گذشته چقدر خرج تعمیر و نگهداری ماشین کردین .
3- بهتون کمک میکنه که بفهمید کدوم شرکت قطعاتش کیفیت و عمر بیشتری داره یا در حقیقت کدوم شرکت قطعاتش آشغال تره .
4- اگر جائی از ماشین خراب بشه , میدونین کدوم قطعه اش هست که مدتهاست عوض یا سرویس نشده .
5- اینطوری ماشینتون یک شناسنامه و فایل داره که تاریخ زندگیش توش نوشته شده .
6- بعضی از قطعات اگر قبل از خراب شدن تعویض نشه , صدها هزار تومن بهتون ضرر میزنه مثل تسمه تایم که اگر پاره بشه موقع حرکت میتونه باعث کج شدن سوپاپها و صدمه دیدنِ پیستونها بشه و ممکنه بالای یک میلیون تومن ضرر میزنه بهتون باید باز بشه , سوپاپها عویض بشه و تراشکاری میخواد و هزار و یک الافی و خرج و برج دیگه .

بعضی از مردم آب لوله میریزند تو تانکی برف پاک کن که باعث رسوب زیاد و خرابی پمپِ آبِ برف پاک کن و گرفتگیِ آب پاش میشه .
بهترین آب , آب مقطر خالص هست که میریزند تو باطری چون اگر واقعا آب مقطر باشه اصلا املاح نداره که رسوب کنه .
اگر از نظر مالی مشکل ندارین و ماشین رو هم میخواین سالها نگه دارین حتما آب مقطر بریزید.
بعد از اون , آب فیلتر برقی تصفیه بهترین هست البته به شرطی که تنظیم باشه و فیلترهاش هم زود به زود عوض بشه .
بعدش آب معدنی با کلسیم CA پایین هست .
بعدش آب جوشیده و فیلتر شده از فیلترهای گچ گیر که روزنه هاش بسیار ریز هست.
درضمن همیشه نصفِ قاشق چایخوری یا یک قاشق مایع ظرفشوئی با آب قاطی کنید .
قدرت شویندگی رو خیلی بهتر میکنه مخصوصاً برای شهرهای بزرگ که هوا پر از بخار روغن و ذرات چربی و ذرات سابیده شده ی لاستیک ماشینها و آلودگیهای دیگه هست .
به هیچ وجه از پودر لباسشوئی استفاده نکنید .
فقط مایع ظرفشوئی .
صابون مایع هم پاک کنندگی خوبی نداره .
-===============================
خاریهایِ فشاری مثل خاریهای تودریها رو همیشه کمی گریس بهشون برنید تا راحت جا بره و دربیاد .
اینجوری نمیشکنه .

حتما شما هم دیدین که شیشه های پنجره های بعضی از ماشینها پر از خَش هست (خشهای عمودی) .
علت این خشها فقط تمیز نکردنِ لاستیک خاکگیر لبه ی پنجره ها هست .
این خاکگیرها پُرز داره و دانه های شن رو به خودش میگیره .
دانه های شن بسیار سخت هستند و موقع بالا پائین رفتن شیشه روش خط میندازند .
هر با که ماشین میشورید , با حوله ی تمیز و مرطوب, لای لاستیک خاکگیر و همچنین شیاری که شیشه در اون حرکت میکنه رو خوب تمیز کنید . خواهید دید که چقدر سیاه و کثیف میشه حوله .
باید حتما حوله باشه چون پُرزهای حوله ذراتِ شن رو در خودش نگه میداره و بیرون میاره .
شیشه رو تا آخر بیارید پایین , بعد حوله رو از لبه ی پایین سمت قفل در به زور و تا آخر وارد شیار کنید و بکشید به سمت بالا و از سمت آینه بیاید پایین .
حالا یک بار دیگه با یک قسمتِ تمیز حوله تکرار کنید همون کار رو .
حوله رو با زور بین لاستیک خاکگیر لبه ی پنجره و شیشه کنید و چند بار به چپ و راست بکشید .
بعد با یک جای تمیز حوله همون کار رو تکرار کنید .
بعدش میبینید که شیشه چقدر نرم و بی صدا بالا پائین میشه .
اگر موقع بالا پایین کردن شیشه , صدای قیژ قیژ یا صدائی مثل صدای لنت ترمز میده معنیش اینه که شیشه داره خط خطی میشه به خاطر وجودِ ذراتِ شن در شیارها و لاستیک خاکگیر پایین پنجره .
سریعاً شیارها رو تمیز کنید .
=============================
اگر شیارها همیشه تمیز باشه و 9 ماه یکبار یا سالی یک بار هم تودری رو باز کنید و گریس بزنید به قسمتهای متحرک شیشه بالابر و قرقره هاش و جائی که قرقره ها در اون حرکت میکنند , شاید هرگز شیشه ها و شیشه بالابر خراب نشه .
گریس باید بسیار نرم و ضد حرارت باشه یعنی بتونه حرارت بالا رو تحمل کنه و ذوب نشه .
همون موقع به قطعاتِ داخلی قفل هم حسابی گریس بزنید تا نرم و بی صدا کار کنه و سائیدگی و استهلاک نداشته باشه .
=============================
همونطور که در ابتدا عرض کردم خدمتتون همیشه تو خونه یک روغندان و یک قوطی گریس نرم درجه یک داشته باشید .
بسیاری از مردم غافلند از معجزه ای که گریس و یک قطره روغن انجام میده و بخاطرش کلی پول صرفِ تعمیر و تعویض میکنند .
اگر روغندان ندارید اصلاً مهم نیست , میتونید از قوطیهای مایع شستشوی لنز یا قوطیهای پلاستیکیِ داروهایِ قطره ای استفاده کنید .
البته روغندان خیلی بهتره چون لوله ی بلندش روغنکاری رو راحت میکنه .
برای خرید روغندان سعی کنید مخزنش یک تکه باشه چون بعضی از دوتکه ها نشتی داره و بدنه ی روغندان همیشه چرب هست .
یک قوطیِ یک لیتریِ روغن 50 که بخرید , برای سالها کافی هست .
===============================
هر جا قطعات روی هم سائیده میشند یا روی هم حرکت میکنند باید تمیز باشند مثل شیشه و شیار .
و بعضی وقتها باید چرب و گریسی باشه مثل قطعات شیشه بالابر و قفل درها و لولای درها .
لولای درها اگر همیشه چرب نباشه , کم کم سابیده میشه و دربِ ماشین باصطلاح خودش رو وِل میکنه و درب خوب بسته نمیشه و باید باز بشه و لولا تعمیر بشه یا اگر کم باشه با رگلاژ قفل در , درستش میکنند .
پس چه بهتر که همیشه مقدار کمی روغن به محل سائیدگی لولاها برنید تا نرم و راحت کار کنه و خراب نشه
هر دو ماه یکبار هم کمی گریس به ضامن قفل در که به بدنه وصل هست بزنید و همچنین به زبانه ی قفل که به درب نصب هست .
این کارهای ساده دهها و شاید صدها هزار تومن به جیبتون میریزه .
زبانه ی قفل درب صندوق عقب هم گریس لازم داره .
=====================================================================
اگر مدت زیادی ماشین زیر خاک و گرد و غبار و شن بوده , قبل از روشن کردن برف پاک کنها , شیشه رو خوب تمیز کنید یا حداقل کمی برف پاک کن ها رو با دست بلند کنید تا خاک و شنِ جمع شده در زیرش بریزه وگرنه با روشن کردنِ برف پاک کن , اون شنها و خاکها به تیغه ی لاستیکیِ برف پاک کن بشدت صدمه میرنه و زود خراب میشه .
======================================================================
اگر ماشینتون برف پاک کنِ عقب داره , بازوئیِ برف پاکن رو طوری نصب کنید که حدود ده پونزده سانت از لبه ی پایین شیشه بالاتر وایسه .
اینطوری وقتی کار میکنه بالاتر میاد و مساحت بیشتری از قسمتِ بالای شیشه رو تمیز میکنه و دید بهتری بهتون میده .
یعنی تقریبا اینجوری البته یک 10 سانت پائینتر باشه
==============================================================
برای اینکه بدونین چه آچاری باید بخرین برای ماشینتون , کافیه برید پیش یک مکانیک و ازش اجازه بگیرید و با امتحان آچارهای مختلف میتونید بفهمید که بر فرض مثال چه آچاری برای دینام و تعویض تسمه اش لازم دارید .
========================
اگه اهل ماشین تعمیر کردن هستید: