برداشتن ترموستات

بسم الله الرحمن الرحیم

برداشتن ترموستات کار اشتباهی هست .

دمای موتور باید هميشه در حد معینی ثابت بمونه خصوصا موتور انژکتوری وگرنه سنسورها کارشون رو درست انجام نمیده و موتور درست کار نمیکنه و باعث کم جون شدن و یا مصرف بالای سوخت میشه و یا لرزش پیدا میکنه
اگر در تابستان با ترموستات , حرارت موتور بیش از حد بالا میره علتش استاندار نبودن ترموستات یا خرابیش هست و یا کثیف بودن بیش از حد داخل رادیاتور و یا بیرونش . یعنی روزنه هاش له شد یا پر از خاک و خاشاک و حشرات هست
یا آب معمولی هست توی رادیاتور
یا موتور تنظیم نیست و بیش از حد داغ میشه
یا سرسیلندر کف تراشی شده و از واشر سرسیلندر ضخیمتر استفاده نشده تا کوچک شدن محفظه ی احتراق بر اثر کف تراشی رو جبران کنه
یا واتر پمپ مشکل داره و آب رو درست به جریان نمیندازه
یا فن رادیاتور به دلیلی درست خنک نمیکنه
و یا سنسوری که دمای موتور رو به کامپیوتر اشتباه اطلاع میده
اگر همه چیز در موتور سالم و تنظیم باشه , چه تابستان باشه چه زمستان , به محض اینکه موتور به اندازه ی کافی گرم بشه ترموستات کاملاً باز میشه و دیگه حرارت بالاتر از حد مجاز نمیره
===============================
نکنه ی مهم:

بسیاری از مردم فکر میکنند که عقربه ی آمپر حرارت در تابستان و زمستان و در حرکت و ترافیک و با کولر و بی کولر باید یک جا ثابت بمونه و تکون نمیخوره
این تصور اشتباهه

روی تمام آمپرها یک خط آبی هست که نشان دهنده ی دامنه ی حدِ مجازِ حرارت موتور هست و حرارت موتور اشکالی نداره اگر دذ حدودِ همین دامنه بالا و پائین بشه
البته وجود ترموستات باعث میشه که حرارت از حد معینی پائینتر نیاد
مثلا اگر ترموستات 82 درجه باشه و همه چیز هم سالم باشه , حتی در یخبندان هم دمای موتور نمیره زیر 82 درجه
========================
نکته ی مهم دیگه اینه که راننده ی باتجربه با دقت بالا رفتن حرارت رو زیر نظر داره که غیر طبیعی نباشه
مثال
در هوای خنک در جاده در حرکت هست اما آمپر حرارت بالاتر از مقداری هست که باید باشه اما هنوز روی خط آبی هست
اینجا راننده به بالا بودنِ غیر طببعی حرارت شک میکنه و نگه میداره و میبینه که آب رادیاتور کم شده
این دقتِ راننده باعث میشه که کم شدن آب رو به موقع متوجه بشه و کار به سوختن واشر سرسیلندر نکشه
اما اگر در یک روز گرم و زیر آفتاب در ترافیک باشه و کولر هم روشن باشه , میبینه که آمپر بالاتر از حد مجاز هست اما در محدوده ی مجاز هست پس نگران نمیشه اما همیشه هر یکی دو دقیقه یک بار یک نگاهِ یک ثانیه ای میندازه به آمپرها تا مطمئن بشه همه چیز در محدوده ی مجاز هست

برداشتن ترموستات ، آمپر آب

بسم الله الرحمن الرحیم.

.

سلام دوست عزیز
اگه کسی با تجربه باشه یا مکانیکش مکانیک باشه ترموستات رو چی تابستون چی زمستون حذف نمیکنه

.
کار ترموستات ثابت نگه داشتن دمای موتوره قرار باشه حذف بشه شما تو ی گردنه یا سینه دمای اب موتورت میرسه رو ٩٠ به محض سرازیر شدن یا سرعت گرفتن یهو برمیگرده رو مثال ۶٠ یا ٧٠ همین اختلاف دمای یهوئی باعث تاب برداشتن سر٠سیلند بعضی وقتا ترک خوردن بوش پیستونت میشه

.

سلام و ارادت ، پس نتیجه میگیریم فشنگی و یا شمع اب خراب ، باید با اصلی تعویض بشه ، توصیه میکنم هردو فشنگی را عوض کنید ، در رابطه با سرد کار کردن موتور ، دیاگ بزنید و حتما ترموستاتها را چک کنید ، که مشکل نداشته باشند بعضی از اوقات مکانیکهای سنتی فنر داخلی ترموستات را از پوسته در میارن که تو تابستان ماشین خنکتر کار کند که کار بسیار غلطی است و اگر ترموسات را حذف نکرده باشند احتمال خراب بودن و کلا باز مانده بودن هم هست ، اگر ترموستاتها مشکلی نداشته باشه ، ماشین در سلامت کامل هست چون بعضی از ماکسیماها به صورت ذاتی از بقیه سردکار تر هستند ، این موضوع را مکانیکهای متخصص در زمینه ماکسیما میتوانند تایید کنند ، چون در زمان هوا گیری رادیاتور در مورد بعضی از ماکسیماها زمان زیادی را صرف میکنند تا فن بزنه و در مورد بقیه خیلی سریع این اتفاق میفته ، که در هر دومورد ماشین سالم میباشد .

.

.

یکی از علائم خرابی ترموستات اینه که یهو حرارت خودبخود میره بالا بعدش یهو برمیگرده پائین که علتش گیرکردن دریچه ی ترموستات هست
حتی اگر یک بار هم این اتفاق بیافته ترموستات باید عوض بشه خصوصاً برای کسی که عادت نداره حداقل دو سه دقیقه یک بار یک نگاه یک ثانیه ای بندازه به آمپرها و ماشینش هم آلارم هشدار بالا رفتن حرارت نداره

اما اگر بدون گاز دادن آمپر میره بالا و با گاز دادن میاد پایین پس سیستم کولانتش کمه

اگر با حرکت میاد پائین و با ایستادن میره بالا پس ممکنه فن به دلیلی کار نمیکنه (فیوز , رله , سیم کشی , خرابی فن , مشکل در سنسور حرارت موتور , کثیفی بیرونِ رادیاتور و غیره)
======================================

تکون خوردن آمپرها با ترمز گرفتن یا روشن کردن کولر یا روشن کردن چراغها و غیره ممکنه علتش درست اتصال نداشتن سیم منفی به بدنه و یا درست اتصال نداشتن سیمها و بستهای باتری باشه و یا نازک بودنِ سیم اتصالِ منفی باتری به به بدنه

.

camry maxima تعمیر تویوتا ماکسیما:
چرا بعضی مکانیک های نابلدتابستان ترموستات بازمیکنن یا بانمونه درجه پایین تعویض میکن که دما درتابستان ازحد مجاز بالا نره؟؟

این کار باعث سرد و گرم شدن زود زودِ موتور میشه و اکثرا سرسیلندر تاب برمیداره و واشر میسوزونه.
بعنوان مثال تو سربالایی ها موتور گرم میشه و بلافاصله تو سرپایینی ها سرد میشه که این کار برای یک موتور احتراق داخلی به کل اشتباهه

احتمال زیاد برای خودرویی که مشکل گرم کردن کردن داره ، یا عمرش زیاده و رسوب گرفته داخل موتور رو و بخوبی عمل سرد کردن انجام نمیشه و بعضیا از قدیمیا شنیدن و یادشون مونده و کورکورانه این کار رو انجام میدن چون بنظرم سیلندرها و سرسیلندرهای قدیمی و موتورهای کاربراتوری اکثرشون اهنی بودن و جدیدها و انژکتوری ها سرسیلندرهاشون الومینیومی هست و سیلندرهاشون اهنی و دوفلز غیر هم نام در درجه های مختلف انبساط و انقباض های متفاوتی نسبت به هم دارن ، بهمین دلیل نباید زود زود سرد و گرم بشن

اشتباهه اقا باز کردن ترموستات

👌دقیقا .ماکسیما بعلت دارا بودن پوسته موتور کاملا الومینیمی باید خیلی سریع گرم شود و احتیاج به دو ترموستات دارد،موتورش هم گرم کارهست.در صورت باز کردن ترموستاتها موتور دیر گرم شده و اجزای متحرک موتور مستهلک میشوند

اصلا ان ترموستات کوچیک بهش میگویند شیر کنترل

که در مواقع اضطراری باز میشه تو دمای ۹۵ به بالا که خیلی به ندرت پیش میاد . وقتی ان را حذف کنید دیگه اب داخل سرسیلندر گردش نداره مستقیم از سیلندر میره داخل رادیات . و بعد یک مدت سرسیلندر و سوپاپها به مشکل میخوره

.

بررسی ترموستات ماکسیما ، آمپر آب

بسم الله الرحمن الرحیم

.

.camry maxima تعمیر تویوتا ماکسیما:
سلام دوستان .بنده ترموسات هارو عوض کردم ولی وقتی ماشینو میرونم امپر اب اینجوری میاد پایین از چی میتونه باشه ؟


درود بر شما
فشنگی آب به احتمال خیلی زیاد مشکل داره و میزان دما رو درست به ایسیو نمیفرسته.
همون فشنگی که سرش سوکت و سیم داره.
فشنگی آب استوک اصلی تهیه کنید.

سلام

ترموستات بزرگ خرابه مال خودش رو وصل کنین

منم ترموستات بزرگ اصلی خریدم خراب دراومد مال خودش رو وصل کردم .

مثل اینکه تمام ترموستات بزرگهای اصلی خراب هستن حالا داستان چی هست معلوم نیست

.

دیشب داشتم تو چنتا فروم خارجی تخصصی نیسان سوالارو میخوندم خیلیا سوال کرده بودن چرا نیسان ما دوتا ترموستات داره کارشناسه گفته بود شرکت سعی کرده یکسان سازی دمای ابو تو سیستم به حداکثر برسونه ولی این طرح بعد حدودا سه سال جواب نداده انچنان هزینه بیخودم داشته حذفش کردن مسیرو اصلاح کردن فقط رو یسری ماکسیما و التیما این سیستم هست فکر کنم حدود سال ۲۰۰۱ دیگه تغییر دادن

.


سلام دوستان

علت دیر گرم شدن موتور از چی میتونه باشه

۲۰ دقیقه طول میکشه بخاری گرم بشه

البته هوا هم زیر ۳ درجه است ؟؟

#

داداش اگر تو جاده رفتی امپر از خط اول امد پایین تر ترموستات خرابه باید عوض بشه .

ماکسیما نرمال دیر گرم میشه اما نه دیگه بیست دقیقه


داداش خراب بودن ترموستات دو حالت داره

یا باز نمیکند امپر میچسبه پایین نمیاد .

یا باز میماند ، تو جاده بری از خط اول هم میاد پایین تر

تست ساده ترموستات در خانه :


داخل آب حدود ۹۰ درجه یا
نزدیک جوش بیاندازید، باز میشه ، بیرون بیارید بسته میشه چند بار تکرار کنید

ترموستات بزرگ ماکسیما ۸۲ درجه هست

کوچیک ۹۵ درجه

ترموستات ماکسیما

بسم الله الرحمن الرحیم

ترموستات بزرگ ۸۲ درجه
کوچک ۹۵ درجه

سلام خدمت اساتید و دوستان


یک آزمایش امروز در مورد ترموستات انجام دادم خدمت شما عرض میکنم
ترموستات بزرگ کهنه و فابریک که ۸۲ درجه است در مقایسه با ترموستات نو مارک تاما ژاپن ، در ظرف آب در حال داغ شدن روی اجاق گاز، ترموستات ده سال کارکرده در دمای چند درجه بالاتر از ترموستات نو باز شد و با کاهش تدریجی دمای آب با خاموش شدن گاز با تاخیر زیادی بسته شد که حدود دمای ۷۰ درجه به جای ۸۲ درجه
در نتیجه ترموستات کهنه باعث میشود در زیر فشار از جمله سربالایی موتور زودتر به درجه بالای ۹۲ برسد و در سرازیری درجه از خط دوم خیلی پایینتر می آید

ضمنا جهت تکرار مطالب اساتید بیشترین نشت در اطراف محلهای اتصال جنت های قطر بزرگ بالای ۴ سانتیمتر ایجاد میشود
و اطراف جنت های قطر کم معمولا نشت ایجاد نمیشود